Håndtering af kriser

Seahealth hjælper rederier med at håndtere kriser


Voldsomme ulykker. Pludselige dødsfald. Overfald af pirater. Nervøst sammenbrud på grund af stress.

Hændelserne kan være mange, men fælles for dem er, at det er usædvanlige hændelser, som efterfølges af stærke psykiske reaktioner, fordi vi i de situationer konfronteres med, at tilværelsen kan ændre sig drastisk og meget hurtigt. De fleste mennesker får brug for hjælp til at håndtere den krise, der opstår i forbindelse med usædvanlige hændelser. Seahealth er derfor i gang med at udarbejde materiale til søfarende og rederier om, hvordan man kan håndtere en krise.

Forberedelse
– Samtidig ridser vi nogle forslag op til, hvordan man kan forberede sig på en situation, hvor mennesker kommer i krise, fortæller psykolog Søren Diederichsen.
– Vi ved, der er et behov i søfart for rådgivning om menneskelige kriser, så derfor er det vigtigt at være på forkant og vide, hvordan man handler konkret.
– Vi ved også af erfaring, at det er en fordel at have en procedure på plads, eventuelt i form af en krisehåndteringsplan, så man ved, hvem der gør hvad, hvis situationen opstår.

Hvem støtter kaptajnen
– Sker den usædvanlige hændelse om bord på et skib, er det kaptajnens ansvar at håndtere situationen, men hvem støtter kaptajnen, som jo naturligvis også er påvirket af hændelsen. Og som samtidig kan komme i krydsild mellem politi, havnemyndigheder, pårørende, offentligheden, Søfartsstyrelsen m.fl.

– I situationen vil han blive bombarderet med spørgsmål, som han skal være i stand til at håndtere, samtidig med at han skal tage sig af den kriseramte. Det er en meget stresset situation, og den stress overføres på rederiet derhjemme, så også her bliver man ramt af krisen.

Viden om kriser
For den eller dem, der er direkte berørt af krise, er spørgsmålene også mange. Hvad er mine rettigheder? Kan jeg bare sygemelde mig og hvor længe. Hvad med min løn? De har i høj grad brug for at vide noget om kriser. Hvad er en krise, og hvordan forløber den sædvanligvis? Er der efterreaktioner?

En viden som de kontoransatte på landjorden også kan have stor gavn af. Ikke mindst i forhold til de kriseramte kollegaer, men også når der skal følges op, og der skal uddrages en lære af hændelsen. Og så er der hele spørgsmålet om de pårørende. Hvordan underrettes de? Og hvor ofte, hvis der fx er tale om langvarig tilfangetagelse af pirater, påpeger Søren Diederichsen.

Kurser og debriefing Seahealth tilbyder allerede i dag kurser i krisehjælp og debriefing, men i takt med det stigende pirateri er der kommet mere fokus på opgaven med at forberede sig på at håndtere en krise.

– Det er derfor en god idé at tænke hele scenariet igennem og analysere, hvilke problemstillinger der kan opstå, anbefaler Søren Diederichsen, som inden længe er klar med materiale, der kan hjælpe både de søfarende og de kontoransatte med at håndtere et menneske i krise.