Juni 2010 - Sig ja til snacks, især det sunde

Nyhedsarkiv

Har du lyst til lidt godt, når du holder pause eller har fri? Skift slikket ud med et sundt alternativ.

Mandler, usaltede peanuts, cashewnødder, rosiner, tørrede abrikoser, tørrede bananskiver, svesker, figner... Der findes masser af sunde alternativer, du kan nyde med god samvittighed.

Hvis du ikke kan slippe tanken om noget rigtig godt til ganen, så spis et stykke mørk chokolade. Det er et godt alternativ til lys chokolade og slik, hvis sukkertrangen melder sig. Mørk chokolade indeholder antioxidanter, der er gavnlige for kroppen. Chokolade indeholder også fedt, men i små mængder kan du godt i løbet af dagen nå at forbrænde kalorierne. Vælger du mellemmåltider, så nøjes med små portioner.
 

 

Små mellemmåltider er godt

Melder trangen sig til chips, så vælg din lille pose frem for den store. Chips er kun en snack, og er ikke et sundt mellemmåltid. Det kan være godt for din trivsel at spise mange små sunde mellemmåltider i løbet af dagen. Fordi det sunde mellemmåltid giver hele tiden din mave noget at arbejde med. Når de sunde snacks tager toppen af din sult er de også med til at holde din vægt stabil. For du undgår at spise for store portioner ved dagens hovedmåltider.

 

Få store eller mange små?

Måske er du mest til at holde de tre daglige måltider, og det er også fint. Men bare du ikke kommer til at spise al for meget, altså flere kalorier end din krop har brug for. Ubrugte kalorier sætter sig som fedt. Det kan det sunde mellemmåltid være med til, at du undgår.

Kan livremmen ikke længere spændes lige så langt ind som tidligere, så kan flere små mellemmåltider være løsningen. En vej til lavere vægt kan være at spise færre store og flere små måltider. En tommelfingerregel er: Hellere seks moderate måltider end tre store, hvor man spiser for meget.

 

Hvis blodsukkeret går op og ned

Går du sukkerkold og har behov for at få dit blodsukker op, er slik og chokolade er hurtig løsning. Men ikke særlig god for din sundhed. Det virker kun kortvarigt, fordi det er ikke ligegyldigt, hvad du tager af kalorier. Derfor tænk lidt langsigtet og tag et sundt mellemmåltid med gode kalorier. Fordi kalorier ikke bare er kalorier.

Der er tunge kalorier, mellemkalorier og lette kalorier. Tunge kalorier kommer fra fiberrig kost, som grønt, rugbrød og havregryn og andet med fuldkorn. Mellemkalorier er fra pasta, kartofler, frugt, majs og sunde snacks. Lette kalorier kommer fra produkter med meget hvidt sukker, fx kage, slik, sodavand, men også hvidt brød og wienerbrød hører med til de lette. Jo tungere kalorier, des længere tid vil du føle mæthed. Det betyder, når du skifter slik ud med sunde snacks, så bytter du lette kalorier ud med mellemkalorier, der optages over længere tid i din krop.

Kalorier kommer fra alle typer af fødevarer, men det er forskelligt, hvor hurtigt kroppen kan optage sukkeret fra kalorierne. Lette kalorier galopperer hurtigt ind i dit blod, mellemkalorierne i rask trav og de tunge kalorier i gåtempo. Det vil sige, de lette får dit blodsukker hurtigt op, men virker i kortere tid. Mellemkalorierne er knap så hurtige, og får blod sukkeret til at stige over længere tid. De tunge jævner sukkerindholdet i blodet ud over lang tid, så man mærker ikke noget sukkerchok, men derimod mæthedsfornemmelse i lang tid. Mellemkalorier og tunge kalorier er derfor gode kalorier.

Hvis du oplever at gå sukkerkold og har brug for et mellemmåltid, så vælg en sund snack, frem for slik med lette kalorier. Mellemkalorierne i sund snack vil hjælpe dig med at holde dit blodsukker stabilt over længere tid. Lette kalorier vil få dit blodsukker til at gå hurtigt op, men til gengæld vil dit blodsukker hurtig dale igen.

 

>> Læs mere om kulhydrater

 

I kogebogen Food at Sea fra SEAHEALTH finder du opskrifter på sunde snacks som fx ovnstegte rodfrugtfritter og sesamknæk.

>> Se flere opskrifter fra Food at Sea og tillægget Mad til rigtige sømænd