Motion

SEAHEALTH arbejder med motion som et led i at fremme sikkerheden, sundheden og trivslen til søs. Vi rådgiver om motion på strategisk såvel som på praktisk plan.

Du er altid velkommen til at kontakte SEAHEALTH til et uforpligtende møde og høre mere om, hvad vi kan tilbyde indenfor motion og sikkerhed .

Motion om bord

Du styrker din krop, når du bruger den. Det gælder om at bevæge sig i dagligdagen og udnytte de muligheder og faciliteter, der er. Også når du er om bord.
Får du rørt dig, styrker du:

  • Din kondi og dit velvære
  • Dit overskud til dagens opgaver
  • Din modstandskraft over for livsstilssygdomme som
 
  • Hjerte-kar sygdomme
  • Type II diabetes/sukkersyge
  • Depression
  • Forhøjet blodtryk
  • Slidgigt

Du behøver ikke at trække i træningstøjet og booke tid i din kalender for at få noget træning ind i dagligdagen om bord. Som eksempler på, hvad du kan lave af motion på arbejdspladsen, har vi udarbejdet en mini-træningsvejledning. Øverlserne kan fx lægges ind i dit arbejdsprogram, når du trænger til en pause. Alle former for bevægelse tæller.

Målrettet motion eller idræt, hvor de store muskelgrupper aktiveres hyppigt og kraftigt, vil selvfølgelig sikre de bedste sundhedsmæssige resultater. Men mindre gavner også. Det handler især om at få nye vaner i hverdagen:
Vær kreativ og gør det sjovt. Kan du lave armbøjninger i køjen? På trappen? Brug en skridttæller. Du skal helst tage mindst 10.000 skridt om dagen. Lad skridttælleren gå på omgang - hvem går flest skridt om dagen om bord?

 

>> Download en træningsvejledning med øvelser, du kan lave overalt om bord

>> Se Sundhedsstyrelsens motionsanbefalinger til voksne

>> Læs mere om CMSS Sundhedsfremmeprojekt

Anbefalinger

Sundhedsstyrelsen anbefaler minimum 30 minutters fysisk aktivitet hver dag. De 30 minutter kan deles op i flere små motions-portioner og skal være af moderat intensitet. Det vil sige, at du helst skal have pulsen op og sved på panden. Supplerer du så med træning af høj intensitet i 20-30 minutter 2-3 gange om ugen opfylder du anbefalingerne til fulde.

>> Se Sundhedsstyrelsens eksempler på motion af moderat og høj intensitet

Læs mere om sundhedsfremme hos Seahealth

OHS Consultant MSc. MEM

Carsten Gydahl-Jensen

Email: cgj@seahealth.dk

Direct line: (+45) 3348 9311

Mobile: (+45) 5154 2777

Carstens outlook V-card

I can help you with

  • Hygiene and food safety
  • Health management and promotion
  • Counselling in health, hygiene and food safety
  • Consulting on board
  • Individually designed courses