Når jeg træner, vil jeg ha' et smil læben

Når jeg træner, vil jeg  ha’ et smil på læben

Kropsmekaniker og hjerne-gymnast Jacob Søndergaard har fire anbefalinger, som kan blive begyndelsen til et sundere liv – anbefalinger, der også kan følges til søs

 

Jacob Søndergaard – ham fra tv--udsendelsen om de fem rigtige mænd, der blev forandret fra sofakartofler til aktive motionister – fik smilet frem, da han på årets MSSM-konference i Nyborg (Maritim Sikkerhed Sundhed & Miljø) trak en lige linje mellem mænds velbefindende og tilstanden af deres kønsorgan. Et billede som vakte genkendelse i forsamlingen, og som blev brugt for at skærpe publikums opmærksomhed.

 

En provokation. Og dog.

 

Fordi, når alt ånder fred og ingen fare, og vi er afslappede og har det godt, tænker mænd på at forplante sig, lyder hans enkle forklaring på det fysiske fænomen, der efter hans udsagn er en sidegevinst ved det sunde liv. Et liv hvor man ikke bliver forpustet af at forcere selv den mindste trappe, og hvor der er overskud og glæde ved fysisk aktivitet.

 

Men hvordan når man der til? Hvordan gør jeg selv, når jeg ikke har mulighed for at hyre en coach, fordi jeg befinder mig langt væk fra hjemmet på langfart eller i pendulfart mellem verdens havnebyer?

 

Tænde lyset for lysten

- Lad os gå en tur i skoven. Jeg taler og tænker bedst, når jeg går.

 

Jacob viser vej i skoven. På ryggen har han en tung oppakning for at træne sine ellers solide stolper. Vi er midt i et ”guld-aldermaleri” af ranke bøgetræer, hvor efterårssolen spiller mellem bladene. Langt fra den hverdag, som er den søfarendes lod.

 

Men omgivelserne bør ikke være en blokering for at få det bedre. De kan ikke bruges som en undskyldning for at lade stå til, understreger Jacob.

 

Han har gjort det til sin livsopgave, ”at tænde lyset for lysten til at leve et sundere liv”. Når man bruger sin krop, får man det bedre. - Og hvem vil ikke gerne have det bedre, spørger han retorisk.

 

Vær realistisk

- Det handler ikke om, at du skal stå øverst på skamlen og vinde OL-guld eller gennemføre en ironman. Mange begår den fejl, at de sætter for høje mål, når de går i gang med at motionere og skabe forudsætninger for et sundere liv. De fokuserer på målet – at tabe sig, gennemføre en hel eller halv maraton - i stedet for processen, forklarer Jacob.

 

- Motivationen er i top, men så rammer de hverdagen. Vægten falder ikke så hurtigt som ventet. Det gør ondt i musklerne. De taber motivationen. Når de har gjort det tilstrækkelig mange gange, ender de i en tilstand af ”indlært hjælpeløshed – det nytter jo ikke noget. Jeg kan alligevel ikke tabe mig eller komme i bedre form”.

 

- Det er den tilstand, de skal hjælpes
ud af.

 

Nar din hjerne

- Vi er nødt til at indse, at hjernen hader forandringer.

- Vil vi forandre, må vi gøre det i små skridt ad gangen for at ”narre” hjernen.

- Der skal tændes for motivationen, og den fastholdes, når vi kan se, indsatsen nytter. Netop det – at tænde for motivationen - er den største udfordring, siger Jacob på baggrund af mere end et årti som personlig træner for så forskellige personer som kronprinsesse Mary og fem ”fuldfede” håndværkere i tv-programmet ”Rigtige Mænd” udover en hel masse andre.

 

Til søs

Det kan være svært, når man er til søs, at følge alle de råd, som Jacob har til jer, der ønsker at ændre livsstil og søge mod et sundere liv som fx at få regelmæssighed ind i sovevaner og sove 7-9 timer hver nat.

 

Følgende fire råd mener han dog er realistiske:

 

Drik vand

Drik rigeligt vand. Det er den første forudsætning for mere sundhed. Drikker man et par liter om dagen, vil man hurtigt mærke forbedringer i sit velbefindende. Er man i underskud med vand, sover man dårligere og træffer ikke optimale beslutninger.

 

Spis æg

Spis æg til morgen. Æg indeholder næsten alle de næringsstoffer, kroppen skal bruge for at kunne fungere. Ægget indeholder protein og fedt, som sammen med kulhydrater er brændstof for kroppen. De sørger for, at du kan bevæge dig, og at alle kroppens organer fungerer. Æg indeholder desuden vitaminer og mineraler, som er næringsstoffer, der er med til at sikre livsvigtige funktioner i kroppen.

 

Armbøjninger

Lav armbøjninger. Det er effektiv træning af hele overkroppen, ikke kun overarmene. Fidusen er, at du kun skal lave halvt så mange, som du kan, men gør det flere gange i løbet af dagen. Det giver effekt, men ingen sved på panden. Armbøjninger kan laves overalt. Øvelsen kræver ingen redskaber og kun meget lidt plads. Du træner skuldre, bryst, bagsiden af over-armene, ryggen og maven. Hold kroppen stiv som et bræt.

 

Ud i lyset

Gå på dækket og kom ud i frisk luft og dagslys så ofte som muligt. Lys og luft er essentielle faktorer for et sundere liv.

 

Motion og smil

Følger du de fire råd, er du godt på vej mod en ændring af din livsstil, og så kan du langsomt begynde at ændre dine kostvaner, hvis vægten er et problem. Skub flere og flere grøntsager ind på din tallerken.

- Får du så med tiden mod på mere motion, vil du næppe være i tvivl om, hvad du skal gøre.

- Det vigtige er at finde en motionsform, der gør dig glad. Motionen skal få smilet frem på dit ansigt. Bliver det en sur pligt, slukkes lyset for din motivation.

- I første omgang handler det dog om at komme i gang og holde fast. Har du en time til motion så nøjes med at bruge 20 minutter i begyndelsen og trap langsomt op, anbefaler Jacob.

 

Har du fået lyst til at vide mere om Jacob Søndergaard og hans træningsmetoder for ”Rigtige Mænd”, så slå op på:
www.jacobsondergaard.dk

 

Armbøjninger – eller kropshævninger – er et godt sted at begynde, hvis man ønsker at styrke sin krop. Du kan udføre dem næsten hvor som helst som fx her i vejsiden, som Jacob demonstrerer.