Ændre livsstil? Mig? Hvorfor dog det?

Ændre livsstil? Mig? Hvorfor dog det?

Lindy Aldahl fortæller om forandringen fra sofakartoffel til ivrig motionist

 

Lindy havde taget mål af de fire andre. Ham den tykke og så ham med det store skæg. De ville ende håbløst bagude. De to andre? Mon ikke han også kunne tryne dem. Lindy var i hvert fald klar. Lidt i det skjulte betragtede han de fire andre og vurderede sine chancer for at vinde. Udstyret med et stærkt konkurrencegen og en – troede han – rimelig kondition, skulle han fan’me vise dem, hvad nordjyder er gjort af. De fem mænd stod klar ved bunden af en lang trappe. Den første fysiske udfordring ventede. Et trappeløb skulle markere begyndelsen på et livsstilstilsprogram i DR om ”Rigtige Mænd”, der ændrer livsstil coachet af Jacob Søndergaard. Lindy var blevet tilmeldt af sin hustru, Anette, og havde sagt ja, selv om han vurderede, at han ikke havde behov for at ændre noget. ”Jeg er jo en mand, og vi fejler ikke noget,” sammenfatter Lindy den gængse holdning blandt mænd til sig selv og sundhed. En holdning som også han var underlagt den gang for to år siden. Den 38-årige murer holdt formen ved lige med lidt oldboys fodbold og pokeraftner. Det blev suppleret med en fyraftensbajer, cigaretter, god mad og et glas rødvin eller to i weekenden.

 

Nedtur

Som den sidste af de fem nåede Lindy toppen af trappen. Totalt smadret blev han mødt af Jacobs krav: Smid smøgerne – eller du ryger ud af programmet! Lindy husker, at han i det øjeblik hadede Jacob som pesten. Først var hans stolthed røget sig en tur.


Nu røg smøgerne. Hvad var der så tilbage! Det skulle blive værre.

 

Vendepunkt

Lindy var 38 år, men en test viste, at hans body age faktisk svarede til en 52-årigs. Nederlaget på trappen havde ramt ham hårdere, end han umiddelbart ville indrømme, men at han allerede som 38-årig havde en krop som en halvgammel mand var alligevel mere, end hans stolthed kunne bære. Og så ville det blive udstillet for den halve befolkning, når programmet blev sendt. Det blev vendepunktet for Lindy. Fodbold og pokeraftner blev skippet og erstattet af løb, cykling og svømning. Jævnlige møder med de andre fire og omhyggelig coaching af Jacob hjalp på vej.

 

Anbefalinger

Spis morgenmad. Drik et par liter vand og pas din nattesøvn. Og gå så i gang med at motionere. Simple håndtérbare råd, som vi mænd kan lide. Lindy anbefaler, at man lægger et ugeprogram over sin motion, skriver det ned og på sin vis indgår en aftale med sig selv.  Sætter tidspunkt og varighed på, så man kan se, at der er afsat en halv time til motion. -Det gør opgaven overskuelig i modsætning til, hvis man nøjes med at sige, at jeg skal huske at motionere på tirsdag og fredag. - Og så skal man lade være med at slå for store brød op. Begynd i det små fx med armbøjninger eller nogle få minutter med en kettlebell. På youtube findes der masser af små videoer om brug af kettlebells, som jeg synes, er et fortræffeligt træningsredskab, der også kan findes plads til at bruge om bord på et skib. - Skriv ned, hvad du har gennemført. Find gerne en træningsmakker, så I kan konkurrere indbyrdes og dermed holde hinanden i gang.

 

Foredragsholder

Lindy er bevidst om, at hans vej fra sofakartoffel til ivrig motionist blev lettet af hans deltagelse i tv-programmet. Han er dog overbevist om, at det er muligt at klare opgaven uden coaching, hvis man vil. Og det fortæller han nu landet over, idet ændringen af hans livsstil også har ført til en anden ændring i hans liv. Han er nu en efterspurgt foredragsholder, hvor han med glimt i øjet og med nordjysk lune deler sine oplevelser med et stort publikum, mens murerfaget mere eller mindre er sat på stand by.

 

Overskud og glæde

Motion er blevet en del af hans hverdag. En tur i skoven med løbesko eller på ryggen af en mountainbike er fantastisk medicin mod magelighed og både fysisk såvel som mental træthed. - Motion giver overskud og glæde – og husk at kalde det motion og ikke træning. Ordet træning har en negativ klang, som slet ikke harmonerer med den lyst, glæde og energi, der er resultatet af at motionere, pointerer Lindy.

 

Jeg er jo en
mand, så jeg har ikke brug for regelmæssig motion. Jeg var i fin form
– troede jeg!

 

En kettlebell er et godt træningsredskab, der også er plads til om bord på et skib. 20 minutter i selskab med den, og du kamsveder, fortæller Lindy. Han henviser til youtube, hvor der er masser af træningsvideoer.